Metaverse láka čoraz viac investorov.

...

Už niekoľko mesiacov sa vo svete intenzívne skloňuje pojem metaverse. Patrí dokonca k tým najvyhľadávanejším výrazom v Google prehliadači. A to celkom oprávnene.

Zvýšený záujem ľudí je pritom pochopiteľný. Dlhší čas sa totiž rozvíjali debaty o tom, že technologický sektor stagnuje a chýba v ňom novinka, ktorá by dodala celému odvetviu nový stimul. 
 
Zdá sa, že takýmto impulzom môže byť práve metaverse. O to viac, že nevylučuje ani možnosť slušného zárobku. Pripomeňme si, že metaverse možno pre laikov definovať ako súbor virtuálnych vnemov prostredníctvom internetu, ktoré sú vnímané v rozšírenej 3D realite. Z toho vyplýva, že metaverse využíva spojenie internetu rozšírenej a virtuálnej reality. Metaverse ponúka ďalší rozvoj technológií a sociálnych sietí na vytvorenie skutočného paralelného sveta, kde budete môcť žiť iný, povedzme akčnejší život, nakupovať, podnikať, vzdelávať sa, chodiť k lekárovi či spoznávať nových ľudí a podobne. Vymenovanie týchto rôznorodých alternatív prakticky nemá konca, pretože sa v podstatnej miere zhodujú s tým, čo nám ponúka realita. Tou je vo svojom najhlbšom jadre aj metaverse, avšak virtuálnou, na čo netreba zabúdať! No a presne v tomto bode sa dostávame k vysvetleniu, prečo je metaverse lákavou témou (aj) pre investorov. Postava, respektíve subjekt, ktorý v tomto virtuálnom svete stvárňujete, alebo mienite stvárniť, je výsledkom vašich prianí, nie reálnych vlastností, akými v skutočnosti disponujete. A ako tvrdia znalci, plnenie prianí, tých virtuálnych nevynímajúc, je hnacou silou kapitalizmu.

Priestor investovanie?

Keďže metaverse je vo svete skôr novinkou a jeho presný smer či vývin nemožno s istotou zadefinovať, odporúčania ľudí, ktorí sa oň zaujímajú, znejú: „Investori by sa mali zo začiatku vyhnúť vkladaniu financií do konkrétnych platforiem, prípadne riskovať, že zbohatnú používaním a hraním hier v metaverse.“ Najriskantnejšie je podľa nich kúpiť si v ňom terén či konkrétne predmety. I keď je vidina rýchleho zbohatnutia pre mnohých potenciálnych záujemcov silná, oveľa výhodnejšie je, podľa skúseností znalcov, investovať nepriamo. Čo to znamená.

Najbezpečnejšou cestou je tak nepochybne nákup akcií firiem, ktoré sa danou problematikou zaoberajú. Hoci metaverse nemusí byť ich podnikateľskou prioritou, časť prostriedkov investujú aj do samotného rozvoja. Reč je hlavne o silných, veľkých a na trhu etablovaných spoločnostiach, ktoré dokážu využiť nadobudnuté postavenie, konkurencieschopnosť a zaistiť si v metaverse dobrú štartovaciu pozíciu. Za všetkých, doposiaľ existujúcich hráčov na trhu, spomeňme Metu (Facebook), Microsoft, Google, Apple či Amazon. Výhodou investovania do ich akcií je fakt, že pokiaľ sa metaverse časom vyprofiluje ako precenená bublina, zostanú vám v rukách akcie firiem, ktoré majú aj iný zdroj príjmov, než „len“ metaverse.

Prečo ten zvýšený záujem?

Podnety pre vznik metaverse evidujeme už dlhšie. Za prvý faktor zvýšeného záujmu možno označiť masovejšie rozšírenie kryptomien. Vďaka rozvoju a dostupnosti technológií blockchainu je problém meny a platenia v metaverse vyriešený. Objavenie a rozšírenie NFT následne umožnilo vskutku rýchlo integrovať do nových svetov ojedinelosť a vzácnosť predmetov. Pre objasnenie pojmu, NFT znamená nezastupiteľný token, čiže jeho podstatou je nezameniteľná jednotka údajov uložená v blockchaine, vo forme digitálnej účtovnej knihy, ktorú možno predávať a obchodovať s ňou. Typy dátových jednotiek NFT môžu byť spojené s digitálnymi súbormi, akými sú fotografie, videá, zvuk a iné.

Keď sa z Facebooku stala Meta

Nezabúdajme ani na inú, nemenej dôležitú príčinu rozvoja metaverse. V rukách ju má Facebook a jeho nedávne zmeny – premenovanie na Meta. Meniť tak zarytú značku, akou je Facebook, musí byť bezpochyby do detailov premysleným krokom. Táto zmena môže signalizovať ambíciu urobiť zo sociálnych sietí skutočný virtuálny svet. Meta plánuje najať cez 10 000 technológov, ktorí sa budú podieľať na vytýčených zmenách. Spoločnosť je pripravená investovať do metaverse miliardy dolárov. No doposiaľ nie je úplne zrejmé, akým spôsobom. Bude chcieť vytvoriť vlastný metaverse, respektíve prepojovať a kupovať ostatných?

Už existujúce modely

„Digitálny svet je pre niektorých rovnako dôležitý ako ten reálny. Nie je to o tom, v čo veríte, ale o tom, čo sa stane v budúcnosti,“ zdôraznil perspektívu metaverse pre televíznu stanicu CNBC realitný maklér Oren Alexander.

To, ako by mohol vyzerať metaverse od spoločnosti Meta, indikujú už súčasné systémy. Známe sú napríklad platformy Decentraland a The Sandbox, ktoré by sa dali laicky označiť ako virtuálne svety, v ktorých sa môžu konať udalosti ako koncerty, módne prehliadky či ďalšie akcie z reálneho prostredia.

Od oznámenia Facebooku, že vstupuje do virtuálneho sveta, v spomínanom Decentralande vzrástli ceny za virtuálne nehnuteľnosti päťnásobne. Firma Tokens.com, ktorá sa zameriava na blockchainovú technológiu, nedávno nakúpila pozemky v Decentralande za 2,5 milióna dolárov. Práve tento najvýraznejšie rozšírený metaverse poskytuje užívateľom desiatky tisíc parciel na nákup, a to s prísľubom možného, budúceho prenajímania. Okrem toho má vlastnú kryptomenu MANA. The Sandbox núka prakticky totožné, zatiaľ sa však nachádza vo fáze testovania. Problém u oboch systémov spočíva najmä v tom, že ich používateľov je, v porovnaní s používateľmi sociálnych sietí, iba malý zlomok. Zatiaľ.